Jak pomóc uczniom, aby pobyt w szkole był dla nich dobrym i miłym doświadczeniem?
Zasady powrotu do szkoły ustalone przez Dyrektora Szkoły i Radę Pedagogiczną:
- nie rozliczać z okresu zdalnej nauki,
- nie zasypywać sprawdzianami, kartkówkami, odpytywaniem i nadrabianiem zaległości,
- stworzyć przyjazną atmosferę, aby dziecko czuło radość, że wraca do szkoły,
- rozmawiać (jak dzieci czuły się w tamtym okresie, co o tym sądzą, itp.),
- zaangażować rodziców, aby przygotowali swoje dzieci do powrotu (niech dopilnują, aby dziecko wyspało się i odpowiednio wcześnie wstało, zjadło śniadanie, wzięło kanapki, itp.).
Co może zrobić dla siebie nauczyciel?
- fundamentem powrotu będzie cel, jaki sobie postawimy,
- warto już pomyśleć, od czego zaczniemy pracę,
- czego możemy spodziewać się po powrocie uczniów do szkoły,
- nie wprowadzajmy od razu dyscypliny, bo poniesiemy porażkę,
- nie stawiajmy sobie za cel, by pierwsza lekcja była wzorcowa,
- spróbujmy spojrzeć na klasę okiem uczestnika, nie okiem nadzorcy,- przygotujmy się na dłuższy czas adaptacji, postarajmy się stworzyć dobry klimat i atmosferę oraz zintegrować zespół klasowy, to bardzo ważne z punktu widzenia uzyskiwania dobrych wyników w nauce.
Niektórzy psychologowie sądzą, że oceny są drugorzędne, a należy uczyć dzieci samodzielności, komunikacji, krytycznego myślenia, umiejętności dyskusji, uczenia się. To kompetencje, które umożliwiają rozwój i pozwalają osiągać sukcesy.
Materiał opracowała:
Grażyna Chodkowska – pedagog szkolny